Collageen is een steeds populairder wordend voedingssupplement. Omdat het een supplement is waar nog niet heel veel over bekend is, bieden wij graag de nodige uitleg. In deze blog gaan we een stap terug en gaan we in op wat collageen precies is, wat het doet in je huid en in welke voeding het zit. 

Inhoudsopgave

  • De huid, huidveroudering en collageen.
  • Wat is het?
  • Wat doet het?
  • In welke voeding zit collageen?
  • Collageen en vitamine C
  • Welke bronnen worden gebruik voor collageen winning?
  • Conclusie
  • Wetenschappelijke bronnen voor dit artikel

De huid, huidveroudering en collageen.

In onze vorige blogs hebben we gesproken over de werking van collageen poeder als supplement. Mocht je deze blogs dus nog niet gelezen hebben, kijk dan vooral even terug omdat het de basis legt voor wat we in dit artikel bespreken.

Wat is collageen?

Collageen is een belangrijk eiwit dat van nature voorkomt in het menselijk lichaam. Je kan de structuur ervan beschouwen als een touw waarbij drie strengen om elkaar heen winden en een spiraal vormen. Er zijn tot op heden zesentwintig verschillende typen collageen geïdentificeerd, die gegroepeerd worden in acht verschillende families.

Collageen

Wat doet collageen?

Het zorgt voor het behoud van de normale structuur, elasticiteit en uiterlijk van de huid². Wanneer we ouder worden neemt de hoeveelheid collageen langzaam af, waardoor de eerste tekenen van rimpels zich laten zien. Dit proces begint eigenlijk al in onze twintiger jaren, maar uit zich vaak zichtbaarder in onze dertiger jaren waarna het progressief toeneemt naarmate we ouder worden.

In welke voeding zit collageen?

Collageen in de complete vorm komt vooral veel voor in dierlijke producten. En dan wel op de plek waar het bij de mensen ook terug te vinden is: in de huid en de botten. Verder zijn er een stuk meer voedingsbronnen die ervoor zorgen dat je lichaam meer collageen aanmaakt. Zo is vitamine C een bouwstof van collageen. Dit vind je terug in bijvoorbeeld noten en zaden, vlees, vis, citrusvruchten en andere groente- en fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C. 

Collageen en vitamine C

Vitamine C is van belang voor de vorming van collageen dat helpt om de huid (van binnenuit) te versterken¹. Daarnaast draagt Vitamine C bij tot de normale collageenvorming voor de normale werking van de botten¹. Verder draagt Vitamine C ook bij tot de normale collageenvorming voor de normale werking van het kraakbeen¹. Het collageensupplement wat we bij Personal Protein aanbieden bevat om deze reden ook een bron van Vitamine C.

Welke bronnen worden gebruikt voor collageen winning?

Het wordt gewonnen uit dierlijke, plantaardige en mariene bronnen. Daarnaast kan het gemaakt worden uit synthetische bronnen. Rundercollageen wordt het meest toegepast voor cosmetische doeleinden, daarna volgt varkenscollageen. De mariene bronnen worden uit vissen gewonnen.

Meer weten over hoe collageen als supplement?

Alles over collageen poeder, wat het het doet en hoe je het moet gebruiken, dat lees je allemaal in onze blog: Collageen poeder, wat is het en wat doet het?

Conclusie gebaseerd op onderstaande bronnen

  • Collageen is een lichaamseigen eiwit dat huidveroudering tegen kan gaan². 
  • De droge stof van je huid bestaat voor 75% uit collageen.
  • Naarmate we ouder worden neemt de hoeveelheid collageen in je huid af.
  • Afname van collageen kan zorgen voor de eerste rimpelvorming in je huid².
  • Je kunt de aanmaak van ervan stimuleren door o.a. vitamine C¹.
  • De belangrijkste bron om collageen uit te winnen is rund, al wordt het gebruik van vissen ook steeds populairder.

¹ Deze claim geldt alleen voor levensmiddelen die op zijn minst een bron van vitamine C is, dat betekent 60% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.

² Om positieve effecten op het uiterlijk van je huid te zien, dient een dagelijkse hoeveelheid van 5 tot 10 gram collageen ingenomen te worden.