Immuunsysteem versterken - een aantal handige tips - Personal Protein

Immuunsysteem versterken – een aantal handige tips

12 november 2020 | 7 minuten leestijd
Marije Schreurs
Docente sport & voeding

Ja, deze tijd is belachelijk onvoorspelbaar. Maarrr dat betekent niet dat je helemaal niks kan doen om ervoor te zorgen dat je deze periode zo sterk mogelijk doorkomt. Je hebt zelfs nog altijd genoeg controle over jouw gewicht en weerstand. In dit artikel geef ik je een paar handige tips om je immuunsysteem te versterken

immuunsysteem versterken

Wat is je immuunsysteem?

Weerstand is een andere naam voor je afweer of immuunsysteem. Het immuunsysteem is een complex netwerk in ons lichaam het welke beschermt tegen virussen, bacteriën, infecties en andere ongewenste indringers van buitenaf. Kort gezegd zorgt het immuunsysteem ervoor dat je niet ziek wordt. Wil je meer de diepte in over wat het immuunsysteem is en hoe het werkt? Check dan dit artikel. We staan meestal pas stil bij ons immuunsysteem wanneer onze weerstand verlaagd is en we klachten krijgen. Echter is ons immuunsysteem altijd aan het werk en belangrijker dan ooit!

In deze tijd zijn er een hoop factoren waar we niet veel aan kunnen doen om het risico op besmetting te voorkomen. Maar jouw gewicht en weerstand spelen een belangrijke rol om deze gekke tijd zo goed mogelijk door te komen.

In deze blog vertel ik je hoe je simpele leefstijl aanpassingen kan doen om je immuunsysteem te versterken.

Versterk je immuunsysteem door te goed te slapen.

Slaap is een mega onderschatte factor als we het hebben over een gezond lichaam en een gezonde geest. Tijdens je slaap gebeurt er van alles in jouw lichaam. Het is een essentiële periode van herstel voor lichaam- en geest. Een goede nachtrust heeft niet alleen effect op emotionele reacties, maar ook op de zin in suiker en koolhydraten. Je kan zeggen dat slaap een hele belangrijke bouwsteen is van een fit en gezond lichaam.

3 praktische tips om jouw slaap te verbeteren:
* Stel vanaf de avond een blauwlicht filter in (avond stand) en leg je telefoon weg (het liefst 30 minuten voordat je naar bed toe gaat).
* Probeer een vast slaap ritme aan te houden waarin jij tussen de 7 en 9 uur slaapt.
* Ontspan voordat je naar bed gaat. Neem een warme douche, doe nog wat stretches of lees een boek. Kies wat voor jou werkt! Maar vermijd teveel prikkels van geluid en beeld.

Eet je weerstand omhoog

Je bent wat je eet. Cliché, maar in de basis; waar! Wanneer je vooral ongezonde voeding tot je neemt, kun je geen gezond lichaam verwachten. Wat je op een dag eet heeft veel invloed op je totale gezondheid, je gewicht, je weerstand en je mindset. Het is nu belangrijker dan ooit om je voedingspatroon eens onder de loep te nemen.

Jouw lichaam heeft verschillende voedingsstoffen nodig om goed te functioneren. Variatie in voeding is daarom erg belangrijk! Wist je dat een wortel weer andere vitamine en mineralen bevat dan paprika? Maak daarom een kleurrijk feestje van je bord!
Eet voldoende groenten, kies voor langzame (vezelrijke) koolhydraten, voldoende eiwitten en goede vetten om een totaalpakket van goede voedingsstoffen binnen te krijgen. Good food = good mood!

Je immuunsysteem versterken met je voedingspatroon

  • Eat the rainbow! Nee, niet die zak snoepjes, maar verschillende kleuren (groente en fruit) op je bord. Zo krijg je dagelijks een flinke dosis vitamine en mineralen binnen.
  • Eet met rust en aandacht. Wist je dat je hersenen jouw maaltijd beter registreren wanneer je rustig en aandachtig eet? Goed kauwen is hier onderdeel van! Dit alles zorgt ervoor dat je even verzadigd bent en niet direct trek krijgt na het eten van een maaltijd.
  • Be prepared! Als je faalt met voorbereiden, bereid je voor op falen… Bedenk welke super maaltijden jij gaat maken en zorg dat je hiervoor de juiste boodschappen in huis hebt. Heb je geen idee waar te beginnen? Lees deze blog over gezond boodschappen doen dan even.
  • Stay hydrated! Probeer 1,5 tot 2 liter vocht binnen te krijgen. Geen water liefhebber? Probeer dan eens kruidige rooibos, verse gember of sinaasappel kaneel-thee voor een super weerstand boost!

Immuunsysteem versterken door te bewegen.

Lichamelijke inactiviteit is al jaren een een soort pandemie. Beweging zorgt namelijk voor een beter afweersysteem. Door lekker te blijven bewegen ben je minder vatbaar voor ziekte.

Wanneer je veel thuis werkt en de bezoekjes aan de sportscholen ook minder worden, is het al helemaal belangrijk om juist in beweging te blijven.

Dit kan jij doen om genoeg te bewegen:

  • Zoek een sport die bij je past en welke je met plezier wilt doet!
  • Ben je niet zo van de sportschool? Geen probleem. Het internet staat vol met korte maar krachtige thuisworkouts.
  • Pak eens de fiets naar de supermarkt of wandel een blokje om.
  • Maak een stappen/beweeg doel en daag je collega’s uit: wie zet als eerst 10.000 stappen op een thuiswerkdag?

healthy mind = healthy body

Een pandemie als corona heeft niet alleen fysieke maar ook mentale gevolgen. Gevoelens van eenzaamheid, onzekerheid, innerlijke onrust en verdriet worden door corona maatregelen wellicht extra versterkt. De nieuwstoevoer heeft hier ook invloed op. Denk maar eens na hoe vaak jij slecht corona nieuws leest of hoort en welke maatregelen jouw sociale leven treffen. Omdenken is hierin een hele belangrijke om je mindset positief te houden en hiermee je gezondheid te verbeteren!

Dit kan jij doen om je mindset te versterken:

  • Gezond eten, bewegen en goed slapen hebben een bewezen positief effect op je mindset.
  • Accepteren. Veroordeel jezelf niet omdat je een slechte dag hebt, dit hoort bij het leven. Sta jezelf dit ook toe en start de dag erna weer met een volle vlam!
  • Omdenken: wat kan ik wel? Waar word ik blij van? Sta elke dag even stil bij wat er die dag goed is gegaan.
  • Vermijd of verminder dingen waar jij stress van krijgt (social media, nieuws, drukke plekken, etc.)

Ondanks dat er een pandemie gaande is én de koude winterdagen zijn intrede doen, weet jij nu hoe je je immuunsysteem kan versterken om gezond en wel de komende tijd door te gaan.

Dus move that ass, zorg voor een feestje op je bord, geef je mind & body voldoende rust en stay happy & healthy!

Marije Schreurs
Docente sport & voeding

€5 korting* op je eerstvolgende bestelling?

Natuurlijk wil je dat! Schrijf je in voor onze super-acties-nieuwsbrief en ontvang direct €5 euro korting op je eerstvolgende bestelling. *Deze kortingscode kan één keer worden gebruikt en is geldig bij een minimale bestelwaarde van €25.

€5 korting* op je volgende bestelling?

Natuurlijk wil je dat. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang direct €5 korting op je eerstvolgende bestelling.


*De kortingscode kan één keer aangevraagd en gebruikt worden en is geldig bij een minimale bestelwaarde van €25.

X