Het aantal fitness supplementen op de markt is de laatste jaren enorm gegroeid. Voor een starter in de wereld van de fitness supplementen is de kans daarom groot dat je door al die bomen het bos niet fatsoenlijk meer kunt zien. Om een beetje orde te scheppen in deze chaos hebben we hier op een rijtje gezet wat de beste fitness supplementen zijn voor de beginner. Het wanneer, wat, hoe én waarom over fitness supplementen vind je in deze blog op een rijtje.

Inhoudsopgave

  • Wanneer zijn fitness supplementen nuttig om te gebruiken?
  • Welke soorten fitness supplementen zijn er? Alles op een rijtje.
  1. Wei eiwitshakes
  2. Weight Gainer
  3. Creatine (Monohydraat)
  4. Pre-Workout
  5. Maaltijdshakes
  6. Eiwitrepen
  7. Isotone dranken
  8. Vitaminen & mineralen
  • Welke fitness supplementen voor welke doelen gebruiken?
  • Welke fitness supplementen hebben we bij Personal Protein?
  • Hoe kun je fitness supplementen het beste gebruiken?
  • Conclusie

Wanneer zijn fitness supplementen nuttig om te gebruiken?

Fitness supplementen zijn eigenlijk geschikt voor iedereen die zijn of haar inspanningen in de sportschool wil ondersteunen met de juiste voedingsstoffen. Of je nu sneller jouw spiermassa wil laten groeien, harder wilt kunnen trainen of juist extra hulp wil bij het verliezen van gewicht; fitness supplementen kunnen je helpen om gerichter en sneller je doelen te bereiken.

Welke soorten fitness supplementen zijn er? Alles op een rijtje.

Er zijn veel verschillende soorten fitness supplementen. Het belangrijkste is dat je jouw suppletie aanpast aan de doelen die je wil bereiken. Zo is het bijvoorbeeld onhandig om een weightgainer te nemen als je gaat fitnessen om af te vallen, dan ben je namelijk aan het dweilen met de kraan open. Hieronder vind je de meest bekende fitness supplementen en de functie die ze vervullen.

1. Wei eiwitshakes

Wei eiwitshakes, ook wel proteïneshakes of whey protein shakes genoemd, zijn waarschijnlijk de meest gebruikte fitness supplementen. Eiwitten vormen samen met koolhydraten en vetten de macronutriënten die jouw lichaam in energie voorzien. Op het gebied van je spieren zijn eiwitten belangrijk voor de instandhouding1, het herstel2 en groei3 van je spieren.

Wanneer te gebruiken?

Als je na het sporten geen eiwitrijke maaltijd wil of kan eten, maar wel je spieren goed wil laten herstellen en/of groeien2,3.

2. Weight Gainer

Weight Gainer, de naam zegt het al. Letterlijk vertaald: Gewichtstoenemer. Waarschijnlijk vond sportend Nederland die Nederlandse benaming minder sexy (dat snappen we overigens volkomen), dus hebben ze de Engelse benaming voor het supplement behouden. Een Weight Gainer bevat vaak een stuk meer koolhydraten en vezels en minder eiwitten ten opzichte van de ‘gewone’ Eiwitshakes. 

Wanneer te gebruiken?

Weight Gainers worden voornamelijk gebruikt om de totale body mass te laten toenemen. Fitness je bijvoorbeeld veel, maar zie je dit niet terug aan je lichaam? Dan kan een Weight Gainer je hierbij helpen.

3. Creatine (Monohydraat)

Creatine Monohydraat is een stof dat van nature in je lichaam voorkomt en het is een tussenproduct bij de energievoorziening voor spier- en zenuwcellen. Door creatine als fitness supplement te nemen – vanaf een dagelijkse inname van 3 gram – geef je jouw spieren een soort energieboost, waardoor je langer en harder kunt trainen4. Hierdoor kun je in een relatief kortere tijd meer spiermassa opbouwen dan zonder creatine.

Wanneer te gebruiken?

Creatine is met name nuttig bij krachttraining. Dus vooral bij het kort en explosieve gebruik van de spieren (allerlei soorten krachttraining) heeft creatine een positief effect4. Je zult merken dat je door het gebruik van creatine meer herhalingen kunt uitvoeren en dat je spiermassa sneller groeit4. Creatine moet je vooral niet gebruiken als je traint voor duursporten, zoals het rennen van een marathon. 

4. Pre-Workout

Pre-workout, ook hier zegt de term het al: het is een fitness supplement waarmee je je lichaam voorbereid op een workout. De Preworkout van Personal Protein bestaat uit een combinatie van o.a. beta alanine, citrulline, cafeïne6 en vitamine C. Doel is dat je er meer zin in hebt wat zou kunnen resulteren in een betere fitness-sessie.

Wanneer te gebruiken?

De naam zegt het zelf: Pre-Workout. Gebruik het vlak voor een workout!

5. Maaltijdshakes

Maaltijdshakes worden ook wel maaltijdvervangers of soms ook afvalshakes genoemd maar de formele naam is maaltijdvervangend product voor gewichtsbeheersing. Ze worden, al dan niet in combinatie met een fitness-plan, gebruikt om af te vallen. Het zijn shakes die, om dit doel te bereiken, twee volwaardige maaltijden – bijvoorbeeld ontbijt en lunch – vervangen en voldoende vitaminen en mineralen bevatten, maar tegelijkertijd minder dan 250 kcal per shake bevatten. Het kan je helpen als je gewicht wil verliezen5

Wanneer te gebruiken?

Als je wilt afvallen kun je 2 hoofdmaaltijden vervangen door een maaltijdvervangend product5. In combinatie met een gedegen fitness-schema kun je dan op een gecontroleerde manier gewicht verliezen.

6. Eiwitrepen

De Eiwitreep of Protein Bar is eigenlijk een variant op de eiwitshake, maar dan uit het vuistje. Met behulp van zo’n eiwitreep kun jij in je eiwitbehoefte voldoen, zonder daar een shake, sap of pil voor in te nemen. Er zijn waarschijnlijk zo’n 100.000 verschillende eiwitrepen in de omloop en ze zijn lang niet allemaal even smakelijk, dus soms is het even zoeken tot je een lekkere hebt gevonden. Maar die van ons, bijvoorbeeld de Pretty Pistachio of de Classy Coffee zijn in ieder geval errûg lekker.

Wanneer te gebruiken?

Wil jij op een lekkere, snelle en gemakkelijke manier voor, tijdens of na het trainen wat eiwitten naar binnen werken, dan is een eiwitreep daar uitermate geschikt voor.

7. Isotone dranken

Een isotone drank is een fitness supplement dat tijdens het fitnessen kan worden gebruikt. Een isotone drank is een koolydraat-electrolytoplossingen. Koolydraat-oplossingen zorgen mede voor meer/beter uithoudingsvermogen bij duursport en koolhydraat­electrolytoplossingen vergroten de opname van water tijdens lichamelijke inspanningen. 

Wanneer te gebruiken?

Isotone dranken zijn vooral geschikt voor tijdens het sporten om je uithoudingsvermogen te bevorderen. Dit kan tijdens allerlei soorten workouts zijn, of het nu om krachttraining of een duurtraining gaat.

8. Vitaminen en mineralen

Vitaminen & mineralen zijn altijd goed om voldoende binnen te krijgen, maar als je fitnesst is het misschien wel nog belangrijker. Want hoe meer je sport, hoe meer vitaminen en mineralen je ook weer nodig hebt om je dagelijkse behoeften te voldoen. Daarom kan het goed zijn om bijvoorbeeld magnesium6 te slikken, wat in de juiste hoeveelheden bijdraagt tot de vermindering van vermoeidheid en moeheid.

Wanneer te gebruiken?

Eén keer per dag, bij voorkeur tijdens een maaltijd.

Welke fitness supplementen voor welke doelen gebruiken?

Welke fitness supplementen je het best kunt gebruiken, dat hangt he-le-maal samen met jouw persoonlijke doelstellingen. Om je een beeld te geven, zetten we hier even op een rijtje welke supplementen je op welke momenten kunt gebruiken. Sommige supplementen vallen, afhankelijk van de manier waarop je ze gebruikt, in meerdere categorieën.

Supplementen in de categorie ‘Altijd fijn om erbij te hebben’

In deze categorie vallen de wei-eiwitten, de pre-workouts, de eiwitrepen, de isotone dranken en de vitaminen en mineralen. Zo kunnen de wei-eiwitten bijdragen in het herstel van je spieren na een workout2, kan een pre-workout een fijne partner zijn om uithoudingsvermogen te bevorderen, in te nemen vóór een work-out, is een isotone drank fijn in gebruik tijdens duursporten en zijn vitaminen en mineralen altijd een goede toevoeging aan een gevarieerde en actieve levensstijl.

Supplementen voor spiergroei (en dus gewichtstoename)

Voor degenen die streven naar gewichtstoename kunnen baat hebben bij Weight Gainers. Voor degenen die hun spiermassa graag willen zien groeien is gebruik van Creatine4 en/of Wei eiwitshakes3 een optie. Een combinatie van Creatine – waardoor je meer herhalingen kunt doen bij krachtoefeningen – en eiwitten – waardoor je de spiermassa goed aanvult – kan ervoor zorgen dat je sneller in spiermassa toeneemt¹³.

Supplementen voor gewichtsverlies

Is afvallen een belangrijk doel van jouw fitness-sessies, dan kun je kiezen voor maaltijdshakes⁴. Zo kun je 2 hoofdmaaltijden per dag vervangen met een maaltijdshake. Het belangrijkste bij afvallen is dat je iets minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt. Dan gaat je lichaam namelijk over op reserves.

Supplementen voor het trainen van het uithoudingsvermogen

Als je jouw uithoudingsvermogen wil trainen, dan is het niet verstandig om aan de weight gainers of creatine te gaan. Dat zijn supplementen die gericht helpen bij het vergroten van de spiermassa³, terwijl je daar bij duursporten niet per se op zit te wachten. Daarom kunnen vooral isotone dranken en de vitaminen en mineralen gebruiken tijdens of na je work-out. Dit zorgt voor brandstof en zorgt ervoordat je gehydrateerd blijft tijdens het sporten.

Welke fitness supplementen hebben we bij Personal Protein?

Toevallig – oké, toegegeven, niet geheel toevallig, want we doen natuurlijk onderzoek naar het gebruik van fitness supplementen – hebben we alle bovengenoemde fitness supplementen in onze webshop. 

Hoe kun je fitness supplementen het beste innemen?

Zoals Lil Jon zou zeggen: “SHOTS!” Alleen hebben wij het dan niet over alcoholische versnaperingen, maar over onze Flavour Shots die de shakes lekker maken die jou helpen bij het bereiken van jouw fitness doelen. Want of je nu Creatine, Wei-Eiwitshakes of Maaltijdshakes wil slurpen, met de shots kies jij iedere dag weer voor de smaak waar jij zin in hebt.

Voor de eiwitrepen, isotone dranken en vitaminen en mineralen spreekt de manier van innemen voor zich. Kijk voor dat gebruik vooral op de aanwijzingen op de verpakking.

Conclusie

Er zijn een hele hoop fitness supplementen, maar het belangrijkste is dat jij kiest voor supplementen die passen bij jouw fitness doelen. Hieronder even de supplementen en bijbehorende basiswerking voor jou op een rijtje:

  • Wei eiwitshakes – voor het herstel en groei van de spieren2,3.
  • Weight Gainer – voor het herstel van de spieren2.
  • Creatine – om meer reps te kunnen doen en je spieren sneller te laten groeien³.
  • Pre-Workout – om uithoudingsvermogen te bevorderen tijdens je workout.
  • Maaltijdshakes – om te nemen in plaats van 2 hoofdmaaltijden, zodat je minder calorieën binnen krijgt⁴ en gewicht verliest.
  • Eiwitrepen – een handig tussendoortje voor het in standhouden van je spieren¹
  • Isotone dranken – om je hydratatie op pijl te houden en brandstof te leveren tijdens het sporten.
  • Vitaminen & mineralen – als extraatje naast een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Populaire producten

Disclaimers:

1: Eiwitten dragen bij tot de instandhouding van de spiermassa
2: Eiwitten, ondersteunen snel herstel van de spieren na training/sport(-prestatie)
3: Eiwitten dragen bij tot de groei van de spiermassa
4: Creatine stimuleert spiergroei/(vetvrije)spiermassa bij explosieve krachtsinspanningen. Dit gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 3 g creatine.
5: De vervanging van twee dagelijkse hoofdmaaltijden van een energiebeperkt dieet door een maaltijdvervangend product draagt bij tot gewichtsverlies. Om de claim te dragen, moet aan de consument informatie worden verstrekt dat het belangrijk is dagelijks een voldoende hoeveelheid vocht binnen te krijgen, dat de producten uitsluitend voor hun gebruiksdoel kunnen dienen wanneer zij deel uitmaken van een energiebeperkt dieet, en dat andere voedingsmiddelen een noodzakelijk deel van dit dieet dienen te vormen.
6: Magnesium draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid en moeheid