In dit artikel antwoorden we een van de meest gestelde vragen als het gaat om eiwitshakes: Neem je een eiwitshake voor of na het sporten? Om die vraag goed te beantwoorden beginnen we bij het begin.

Wat zijn eiwitten?

Heel kort: In eiwitten zitten aminozuren, en dat zijn als het ware de bouwblokken van je spieren. Als jij een uur alles hebt gegeven in de gym, zijn je spieren goed moe. 

Voel je die burn? Dat komt door letterlijke scheurtjes in je spier. Ja, echt. Wat fixt die scheurtjes snel, en zorg ervoor dat jij bij de volgende training weer de volle 100% kan geven?

Juist, eiwit. We gaan in dit artikel de vraag beantwoorden of je een eiwitshake voor of na het sporten moet nemen. Wil je meer weten over eiwitten in het algemeen? In dit artikel gaan we veel uitgebreider in op wat eiwitten precies zijn, waarom we het nodig hebben, waar het in zit en ga zo maar door..


Waarom een eiwitshake of eiwitreep?

Eiwit zit in yoghurt, tofu, bonen, noten, vlees… Ga zo maar door. Dus waarom kiezen zo veel sporters voor een shake of bar?

Super simpel: Supplementen geven je gemakkelijk en snel de eiwitten waar je lijf om smeekt en je kunt zelf de calorieën bepalen. Wil je bulken, dus flink aankomen en massa kweken? Dan pak je een weight-gain shake met veel eiwitten waar je wat meer calorieën mee naar binnen werkt. Wil je juist afvallen of cutten, kies je voor een shake met de eiwitten die je nodig hebt maar dan met minder calorieën. Een whey isolaat shake of de vegan variant hiervan zijn hier super geschikt voor.

Dus.. Neem je een eiwitshake voor of na het sporten?

Een shake of meal vol eiwitten heeft post-workout het meeste effect. Echter is de hoeveelheid eiwit die je per dag binnenkrijgt leidend. Niet de exacte timing van wanneer je je eiwit neemt. Jouw lichaam heeft een hoeveelheid eiwit nodig op een dag en als je daaraan voldoet, zit je in principe goed.  

In dit artikel lees je hoe je kan berekenen hoeveel eiwit jij per dag nodig hebt.


Timing inname eiwitten

Timing van je eiwitten nemen is dus niet essentieel, maar wat zijn de voor- en nadelen nu precies van beide opties? Hier onze take:

Voor je workout

Pro: Zorgt ervoor dat je genoeg power in je lijf hebt voor je workout. Kom je bijvoorbeeld net uit werk en heb je uren niks gegeten, dan kan het flink afzien zijn om met honger te gaan sporten. Een shake kan je net die boost geven om je sessie goed door te komen.

Con: Nadeel is dat heftig tillen of zware cardio doen niet lekker is als je net een hele shake naar binnen hebt gewerkt. Zwaar op je maag, daar sport je niet chill mee. Je lichaam doet er zo’n 2 uur over om een shake te verteren, dus beter zorg je er voor dat de shake goed gezakt is voor je aan je workout begint!

Na je workout

Pro: Wanneer jij een lekkere workout hebt gehad en je jouw spieren goed voelt branden, slurpen ze eiwitten als een spons op, ze moeten immers herstellen en snakken daarom naar eiwit. Een lekkere shake na je workout is dan het perfecte middel om je spieren de power te geven waar ze om vragen.

Con: Weet je, we kunnen zo geen cons noemen… Een shake of een eiwitreep is het ideale beloningsmoment na jouw training. Het is ook een snel en handig middel om jouw lichaam te voorzien van eiwitten als het daar het meest om vraagt.

Stuur ons vooral een mailtje als je hulp nodig hebt bij het kiezen van de juiste eiwitshake!