In onze blogs vinden wij het belangrijk, wanneer wij informatie verschaffen over producten / nutriënten, om inzicht te geven in wetgeving en door toezichthouders opgestelde regels waaraan publieksreclame moet voldoen. De Keuringsraad beoordeelt reclame-uitingen en houdt toezicht.

De keuringsraad heeft een database ontwikkeld met voorbeelden van wel en niet toegestane gezondheidsclaims per nutriënt.

Basis voor Europese wetten, regels en beleid zijn de onafhankelijke wetenschappelijke adviezen die door de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) worden gegeven over voedsel gerelateerde risico’s.

Voor creatine zijn door de wetgever specifieke gezondheidsclaims toegestaan. Deze claims zijn terug te vinden in bovengenoemde database van de keuringsraad. Zie ook einde blog.

Indien onderzoek wordt aangehaald in de blog is betreffend onderzoek in te zien als op de desbetreffende link wordt geklikt

Om te weten te komen welke creatine het beste is voor jou, is het van belang te weten welke soorten er op de markt zijn. Wij zijn op onderzoek uitgegaan en hebben de verschillende soorten creatine met elkaar vergeleken. Nadat je deze blog gelezen hebt, weet je alles over die soorten en welke het beste is. Geen zin om de hele blog te lezen, maar wil je wel graag weten welke het beste is? Bij dezen: Creatine Monohydraat komt eigenlijk altijd als beste uit de test. Wil je weten waarom en welke varianten er nog meer zijn? Lees dan vooral verder. 

Inhoudsopgave

  • First things first: wat is creatine ook alweer?
  • Welke soorten creatine supplementen zijn er?
    • Creatine Monohydraat
    • Micronised Creatine
    • Creatine Nitraat
    • Creatine Ethyl Ester
    • Creatine Hydrochloride
  • De beste creatine
  • Welke vormen zijn er te verkrijgen?
  • De beste vorm
  • Hoe gebruik je creatine het best?
  • De beste creatine van Personal Protein
  • Conclusie

First things first: wat is creatine ook alweer?

Creatine is een lichaamseigen stofje wat je snelle spiervezel in energie voorziet. Je lichaam maakt er zelf 1 tot 2 gram per dag van aan, maar je kunt het ook als supplement innemen, waarmee jij je sportprestaties – kortstondige krachtinspanningen – kunt verbeteren en daardoor je spieren sneller kunt laten groeien¹. 

Uitgebreidere informatie over wat het is en wat het doet vind je in onze eerder geschreven blog: Wat is creatine en wat doet het? Meer informatie over hoe je creatine het beste kunt gebruiken vind je in onze andere blog: Creatine gebruiken op de juiste manier doe je zo.

In deze blog laten we je zien welke soorten er zijn en wat (volgens ons en volgens vele onderzoeken die gedaan zijn) de beste creatine is.

Welke soorten creatine supplementen zijn er?

Creatine komt in verschillende soorten. Voordat we bekijken welke soort het best is, is het goed om te bekijken welke soorten creatine er verkrijgbaar zijn.

Creatine Monohydraat

De Christiano Ronaldo onder de creatines – hij is het meest bekend, heeft heel veel volgers en er is het meeste onderzoek naar gedaan. We weten niet zeker of dit laatste ook voor Ronaldo geldt, maar in ieder geval wel voor Creatine Monohydraat. En door al die onderzoeken is er dus het meest bekend over de werking ervan en die resultaten zijn erg positief1. Dat, en het feit dat het een goede prijs-kwaliteitverhouding heeft, zijn de belangrijkste redenen dat het zo populair is.

Micronized Creatine

Dit is een soort fijner gemalen variant op Creatine Monohydraat, waardoor het beter oplost in vloeistoffen en sneller opgenomen wordt in je lichaam. Echter, Monohydraat lost ook prima op in vloeistoffen én er is helemaal geen bijkomend positief effect van snellere opname van creatine in je lichaam, aangezien het een supplement is dat over langere termijn genomen wordt en de opname op hele korte termijn dus geen rol van betekenis speelt. De bewerking zorgt er echter wel vaak voor dat deze vorm duurder is dan Creatine Monohydraat.

Creatine Nitraat

De naam verraadt het hier misschien al een klein beetje, maar dit is een mix van creatine en nitraat. Nitraat vind je soms terug in pre-workouts die bedoeld zou zijn om jouw training te boosten. Er is echter nog onvoldoende onderzoek gedaan naar het feit of de combinatie een positief effect heeft. Het is dus een beetje alsof appels en peren hier bij elkaar worden gegooid. Mocht je graag een extra boost die bijdraagt aan de groei van de spiermassa, dan raden we je aan om gewoon voor creatine monohydraat te gaan.

Creatine Ethyl Ester

Toegegeven: wij vonden het bij deze ook een beetje klinken alsof je achternicht een aflevering heeft meegedraaid in Breaking Bad, maar de ontwikkelaars ervan zijn er enthousiast over. Ethyl Ester is een stofje dat ervoor zou moeten zorgen dat stoffen beter worden opgenomen in je lichaam. Onderzoek wijst echter uit dat Creatine Monohydraat effectiever is dan de variant met Ethyl Ester. Monohydraat: 1, Ester de Ethyl kokende achternicht: 0. 

Creatine Hydrochloride

Dit is creatine dat gebonden is aan een zoutzuur groep. Volgens de makers wordt het beter opgenomen door je maag, maar er zijn ongeveer nul onderzoeken die dit onderbouwen. Bovendien is het duurder dan creatine monohydraat.

De beste creatine 

Er komen altijd weer nieuwe varianten op de markt met de belofte dat het beter, sneller of langduriger werkt dan de soort die al verkrijgbaar is. Maar in onze zoektocht naar de beste creatine laten wij ons niet afleiden door gladde marketingpraatjes, maar gaan wij af op wat onderzoeken uitwijzen. Wij denken daarom dat Creatine Monohydraat nog steeds de beste creatine is die er vandaag de dag op de markt is. Dit denken we, omdat er het allermeeste onderzoek naar is gedaan en uit die onderzoeken is gebleken dat het veilig is én dat het goed werkt in combinatie met kortstondige krachtinspanningen¹. Bovendien is het vrijwel altijd lager geprijsd dan de ‘extravagante’ nieuwe varianten, wat een extra reden is om Creatine Monohydraat als beste uit de test te laten komen.

Welke vormen zijn er te verkrijgen?

Naast kennis te hebben over de werking van creatine monohydraat, is het ook handig als we even kijken naar de vorm waarin het product wordt aangeboden. Creatine in poedervorm is de meest verkrijgbare variant van creatine. Er zijn ook pillen en capsules op de markt, en als je goed zoekt zijn er waarschijnlijk zelfs aanbieders die gelletjes of pasta’s of stroganoffsauzen verkopen met Creatine erin. Wij hebben besloten om alleen de poedervorm aan te bieden.

Wat is de beste vorm?

De beste vorm: poedervorm. Waarom? Als het gemaakt wordt, krijg je het in poedervorm, dus het is de minst bewerkte variant. Daarnaast is het (voor ons) gemakkelijk te bottelen en versturen en is het (voor jou) goedkoper, gemakkelijk te doseren, gemakkelijk te mixen in een lekkere shake en goed op smaak te maken met onze heerlijke Flavour Shots. Simpel en effectief dus. Een beetje het ‘waarom moeilijk doen als het makkelijk kan’ idee. 

Hoe gebruik je creatine het best?

Beknopt: creatine is een supplement dat werkt over de langere termijn. Je moet je spiercellen als het ware met creatine verzadigen en met normale porties (3 tot 5 gram per dag) ben je ongeveer vier weken bezig om dit te bewerkstelligen. Je kunt kiezen voor een laadfase van 5 dagen waarop je 4x per dag 5 gram neemt. Hierdoor breng je de creatinelevels in je lichaam sneller naar het gewenste peil, waarna je effect gaat merken. Een dagelijkse normale portie is 3 tot 5 gram. Op welk moment van de dag maakt niet zo veel uit, maar het is beter als het niet op lege maag is. Meer uitgebreide informatie over het gebruik van creatine vind je in onze eerder geschreven blog: Creatine gebruiken.

De beste creatine van Personal Protein

We weten het: ‘Wij van wc-eend adviseren wc-eend’, en wij van Personal Protein adviseren Personal Protein. Maar hey, we doen het niet zonder gedegen onderzoek te hebben gedaan en onze producten op een dusdanige manier te ontwikkelen dat we ook écht met recht kunnen zeggen dat ons Creatine Monohydraat van zeer hoge kwaliteit is. Lekker shaken met wat melk en heerlijk op smaak brengen met bijvoorbeeld een Stroopwafel shot of een verfrissende Mango shot – of een van de andere meer dan twintig Flavour Shots natuurlijk.

Conclusie

  • Er zijn vele soorten creatine op de markt.
  • Er is veel onderzoek gedaan naar Creatine.
  • Wij denken dat de beste soort creatine Creatine Monohydraat is.
  • Er zijn een aantal verschillende vormen van creatine.
  • Poedervorm is de meest geschikte vorm binnen het Personal Protein concept.
  • Wij van Personal Protein bieden 100% pure Creatine Monohydraat aan.

Disclaimer

¹Creatine verhoogt de fysieke prestaties in opeenvolgende reeksen korte, hoogintensieve oefeningen.
2 Creatine stimuleert spiergroei/(vetvrije)spiermassa bij explosieve krachtsinspanningen
Om de claims te dragen moet informatie aan de consument worden verstrekt dat het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 3 g creatine.