fbpx

Het verschil tussen whey isolaat, concentraat en hydrolisaat

By Ewout Kuypers | november 7, 2019 | 0 reacties

Veel startende eiwit shake drinkers zien bij het lezen van termen als concentraat, isolaat en hydrolisaat door de bomen het bos niet meer. Deze termen klinken inderdaad allemaal heel complex en technisch maar geen paniek! Het valt allemaal reuze mee. Na het lezen van dit artikel komt er een einde al deze onduidelijkheid en zijn de verschillen kristalhelder voor je en kan jij zelf een belangenafweging maken of je een gehydroliseerd eiwit écht die twee tientjes extra waard vindt.

Er is (terecht) veel scepsis over de kwaliteit en de daadwerkelijke verschillen tussen ál die verschillende eiwitpoeders. Dat de verschillen in de meeste gevallen niet te proeven zijn helpt ook niet echt mee. Natuurlijk, wanneer je eiwitten niet goed oplossen in water of melk is het waarschijnlijk de laatste keer geweest dat je bij dat merk gekocht hebt. Maar afgezien van de oplosbaarheid van eiwitten kan je kwaliteit niet proeven. Aan vrijwel alle eiwitten zijn zoet- en smaakstoffen toegevoegd dus alles smaakt een beetje hetzelfde: zoetig, met een smaakje. 

Het is belangrijk om te weten dat al deze eiwitten vergelijkbare eigenschappen hebben en dus ook min of meer dezelfde voordelen bieden. Het verschil zit hem in de bewerking die de eiwitten hebben gehad. Hoe meer eiwitten bewerkt worden om bepaalde voordelen te creëren, hoe duurder ze worden. 

Kort gezegd de verschillen tussen de eiwitten (uitleg volgt):

Concentraat eiwitten: Eiwitten die doorgefilterd zijn tot een eiwitgehalte van 80% 

Isolaat eiwitten: Eiwitten die doorgefilterd zijn tot een eiwitgehalte van 90% of meer

Hydrolisaat eiwitten: Eiwitten die ‘’voorverteerd’’ zijn ten behoeve van snellere opname. 

Wat wordt er bedoeld met eiwitten filteren?

Eiwitpoeders worden gefiltreerd om ze als het ware te strippen van alles wat geen eiwit is. Denk hierbij aan vetten, koolhydraten, lactose en water. Door dit er allemaal uit te filteren (behalve het eiwit) zorg je ervoor dat het grootste gedeelte van het poeder daadwerkelijk uit eiwitten bestaat. De meeste eiwitpoeders worden gefiltreerd tot een eiwitgehalte van 80%. Deze poeders worden eiwit concentraten genoemd. Bij isolaat gaan we net een extra stapje verder om een eiwitgehalte van 90% of hoger te bereiken. Door deze extra processing zijn isolaat eiwitpoeders duurder dan concentraten. Die laatste stap in het filtratie proces is helaas pindakaas nou eenmaal duur. 

Nemen isolaat eiwitten sneller op dan concentraat eiwitten? 

Dat isolaat eiwitten verder doorgefilterd zijn betekent niet dat de opname eigenschappen veranderd zijn. De isolaat neemt dus niet sneller op. Het gaat er puur om dat een groter gedeelte van het eiwitpoeder uit eiwit bestaat. Als je kijkt naar het eiwitgehalte is isolaat dus ‘’zuiverder’’.

Hyrdolisaat eiwitten

In tegenstelling tot de bewerking van concentraat naar isolaat (hierboven uitgelegd), gaat het bij whey hydrolisaat wél om de opnamesnelheid. Door enzymen toe te voegen aan de eiwitten worden de langere aminozuurketens als het ware ‘’opgeknipt’’ in kortere aminozuurketens. Geclaimd wordt dat deze bewerking de opname van de eiwitten vergemakkelijkt. Hydrolisaat neemt dus wel sneller op dan concentraat of isolaat.

Voor- en nadelen op een rijtje 

Whey concentraat

1. 80% eiwit

2. Gunstige prijsstelling ten opzichte van isolaat en hydrolisaat

Whey isolaat 

1. Ruim 90% eiwit 

2. Zeer laag vet- en koolhydraatgehalte 

3. Duurder dan whey concentraat 

Whey hydrolisaat

1. Neemt sneller op 

2. Duurder dan whey concentraat en whey isolaat

3. Bittere nasmaak 

Mocht je nog vragen/opmerkingen hebben na het lezen van deze tekst? Stuur even een mailtje naar [email protected]

×

€5 korting* op je volgende bestelling?

Natuurlijk wil je dat. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang direct €5 korting op je eerstvolgende bestelling.


*De kortingscode kan één keer worden gebruikt en is geldig bij een minimale bestelwaarde van €25.

×